Forsiden

Konjunkturene merkes først på Haugenstua

Konjunkturene merkes først på Haugenstua

Daglig leder Randi Høieggen i Oslo Transportservice SA ønsker flere unge velkommen til transportyrket.

Oslo Transportservice er blant de aller første virksomhetene som merker når de økonomiske kurvene går ned eller opp. Når kantina er stappende full av sjåfører, er det krise i økonomien. Når det er tomt, går det så det suser både i Oslo og landet rundt.

 

 

Den liflige lukten av nystekt bacon og egg pirrer sansene idet Oslo Business Memo kommer inn i den romslige og lyse kantinen på Oslo Transportservice.
Ved innkjørselen til sentralen står skiltet «Åpen kantine». Transportsentralen er blitt den lokale restauranten, her kommer folk fra nabolaget og spiser.
Her får du ekte cowbyoy-mat!

  • Konjunktur-kantina

- Vi har egg og bacon hver dag. Alle som vil kan komme hit og spise, sier transportsentralens styreleder Erik Jourdan.
Her i kantina venter sjåførene på transportoppdrag. På gode dager er det lite folk her, på dårlige dager er det nokså folksomt. - Konjunkturene slår ut på kantinebesøket, sier Jourdan. Han forteller at det var håp om å øke omsetningen med å invitere ansatte i nabobedriftene og besøkende i området til å bruke kantinen som en cafe. Randi Høieggen (46) valgte å søke på jobben som faren hadde hatt, som leder for Oslo Transportservice, i 2002.
De som hun skulle overbevise var de 130 eierne i andelslaget, sjåførene. Hun fikk jobben, og har hatt siden 2002. Høieggen er BI-utdannet bedriftsøkonom.

  • Internasjonal konkurranse

Det er en rivende utvikling i transportbransjen, noe de mange aktørene i Groruddalen merker på kroppen fra dag til dag. - Lagrene er flyttet ut på veiene. Det stiller stadig sterkere krav til transportørene, som også skvises kraftig på marginene, sier Høieggen.
Groruddalens multikulturelle befolkning er ikke så lett synlig i transportbransjen. Mange med innvandrerbakgrunn kjører konsesjonsfri varebil og dominerer i drosjenæringen.
- Vi har bare en pakistansk medlem i transportsentralen, sier Høieggen.
Samtidig som det er veldig få innvandrere blant lastebileierne og liten interesse blant ungdommen, øker konkurransen fra EU-landene.
- Det har vært store endringer de siste fem årene. Vareflyten endrer seg raskt, sier Høieggen.
Hun opplever at Oslo Transportservice er lokalisert midt i smørøyet for å konkurrere om transportoppdragene.
- Vi har en fordel her med lett tilgjengelighet til i alle tilfartsveier.

  • Kjører vin og sprit

Styreleder og lastebileier Erik Jourdain må avslutte samtalen. En av hans største oppdragsgivere er Vectura, og han skal til vin- og spritanlegget på Hasle for å kjøre ut vin og sprit i pallevis til restauranter i Oslo.
- Skjer det uhell under transporten?
- Jeg må innrømme at det har skjedd, ja. En gang skulle jeg kjøre ombord en palle med vin. Det var høydeforskjell mellom lasterampen og bilen. Det gikk fullstendig galt, sier Jourdain.
Dagen etter kan Oslo Business Memo med selvsyn observere at han er meget nøye med å sikre flasketransporten på Vectura. Her skal ikke flere edle dråper gå til spille.

Transportbransjen i Groruddalen har problemer med å rekruttere unge til sjåføryrket.
- Alle skal jo begynne i nye medier nå, sier daglig leder Randi Høieggen i Oslo Transportservice SA. Hun og styreleder Erik Jourdain reklamerer for yrket:
- Det er en cowboyvirksomhet, fritt og fint, sier Jourdain.

  • Spesialordning

Det koster 125 000 kroner i innskudd for å bli medlem i Oslo Transportsentral. Det kan være mye penger for unge sjåfører som også må investere i sertifikat.
- Vi krever ikke inn andelen fullt ut. Vi tar hensyn til at unge gutter har tatt 2-ern for 80 000 -120 000 kroner, så da gir vi dem en mulighet til å betale innskuddet over en periode, sier styreleder Jourdain.
Han forteller at et år med rimelig aktivitet gir mellom 700 000 og 900 000 i inntekt. De fleste sjåførene jobber gjennom enkeltmannsforetak og aksjeselskap. Medlemsskap i transportsentralen gir ikke bare tilgang til oppdrag, men tilbyr også regnskap og fakturering.

  • Frihet

Den som skal satse på transportbransjen må tidlig opp om morgenen, og må påregne en hektisk hverdag. Til gjengjeld byr yrket på frihet og selvstendighet, sier Jourdain.
- En må kunne ta i et tak. Men det er jo en cowboyvirksomhet, fritt og fint. Få et oppdrag så er en ute på veien og borte fra alt i 11 timer, ja til ogmed kanskje et par dager, sier Jourdain.
Navnet forteller at faren kom til Oslo fra Frankrike på 1920-tallet. Jourdain er født og oppvokst i Vika, og har ikke vært i sin faders fødeland i Normandie. Nå bor han på Kløfta.
- Jeg er ekte Vika-ramp, flirer Jourdain.
Daglig leder Høieggen flyttet med familien fra Grünerløkka til Stovner i 1972. Hun så godt som vokste opp i transportsentalen som faren startet.