Forsiden
12.01.2021 12:00
Er du redaktør eller utgiver med journalistiske ambisjoner for din publikasjon, men mangler faglige og troverdige ressurser som kan bidra til å nå målet?
– Å samarbeide med OBM er en effektiv løsning for utgivere som er i beit for nyhetssaker skrevet av erfarne og kritiske journalister, sier ansvarlig redaktør og i Oslo Business Memo, Magne S. Otterdal.
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Magne Otterdal (@otterfot)
I en årrekke har OBM samarbeidet redaksjonelt med både fagpresse og lokalpresse om journalistikk innenfor arbeidsliv, næringsliv, politikk og økonomi. Samarbeidet med eksempelvis Finansfokus, som er Finansforbundets medlemsblad, bidro til reportasjer som høstet heder og ære med Fagpressens innertierpris for 2019.
– Erfaringene med å være en samarbeidende redaksjon med andre redaktørstyrte publikasjoner er absolutt positive. OBMs tilknyttede journalister blir utfordret med flere spennende reportasjer og saker, mens de respektive redaktørene får trekke veksler på OBMs nett av erfarne pressefolk, sier OBM-redaktør Otterdal.
Ifølge OBM-redaktøren er det journalistikk dette handler om. Poenget med OBM er å utvikle en journalistisk nisje innenfor økonomi, næringsliv, arbeidsliv og politikk fokus på alt fra enkeltsaker til større graveprosjekter, og gjerne i samarbeid med andre publikasjoner som driver etter Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.
– Vi har svært god erfaring med å lage stoff i samarbeid med andre redaksjoner, og det opplever jeg er gjensidig, sier Otterdal som ofte bidrar i redaksjonell ideutvikling direkte med respektive kolleger i andre publikasjoner. OBM er i så måte en god ekstraressurs for redaktører som trenger å få løst spesifikke journalistiske oppgaver og utfordringer.
En håndfull kolleger som sverger til "en gang journalist, alltid journalist" utgjør kjerneteamet i OBM, mange er veteraner med samlet et par hundre års erfaring fra journalistikk, redaksjonell virksomhet og publisering i de viktigste av landets etablerte nyhetskanaler som Dagens Næringsliv, NRK, VG, TV2, TU mfl.
Merittlisten fra de siste årenes journalistiske virksomhet spenner fra papir- og nettinnhold til multimedial formidling, som strømming og videoproduksjon.
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Oslo Business Memo (@oslobusinessmemo)
– Vi anser oss som et multimediateam. Det gjør vi på flere områder, som live videoproduksjon, mobiljournalistikk, foto i tillegg til tekstbasert formidling på nett og papir.
I vårt nettverk av journalistiske og publisistiske bidragsytere, har vi tilgang til sterk kompetanse og innsikt i hvordan skape godt stoff av problemstillinger i arbeids- og næringsliv, økonomi og politikk. Dette er ikke minst sammenfallende med publisering på Oslo Business Memos egne flater siden 2010.
(Oppdatert 2023)