Forsiden
19.03.2021 12:00
Oslo Business Memo (OBM) driver redaktørstyrt journalistikk og publisering. OBM er medlem av Fagpressen. Ansvarlig redaktør er medlem av Norsk Redaktørforening. OBM ble etablert i 2010 som en journalistisk publiseringsvirksomhet med fokus på økonomi, politikk, arbeids- og næringsliv. Etablererne og deltagerne har bakgrunn som journalister og redaksjonelle ledere i landets store mediehus.
Gjennom de 13 årene OBM har eksistert, har virksomheten vært forankret i pressens etiske rammeverk. Som en del av virksomheten har OBM utviklet en voksende aktivitet innenfor videojournalistikk, direktestrømming og podkastproduksjon i tillegg til den klassiske tekstbasert reportasjejournaistikk.
OBM har knyttet til seg et frilanser-nettverk av erfarne journalister og redaktører, med spisskompetanse innen de fleste redaksjonelle og produksjonsmessige områder. Virksomheten holdt i perioden 2014-2020 hus i kontorfellesskapet Oslo Media House, et konsept hvor innovativ multimediaproduksjon var et viktig fokus. Flere av frilanserne i OBMs nettverk hadde også kontorplasser i Oslo Media House.
OBM har i tillegg til egen publisering bidratt til å realisere nye prosjekter med aktører som ønsker å satse på journalistisk og redaktørstyrt publisering, gjennom multimedial innovasjon.
OBMs driftsinntekter har de siste årene ligget mellom en og to millioner kroner, og er å anse som en gründerpreget virksomhet, med en betydelig andel investering fra arbeidende aksjonærer i form av egeninnsats.
OBM utga fra starten i 2010 til 2015 ca. 40 papirmagasiner i tillegg til publisering på nettstedet obm.no. Siden starten i 2010 har OBM laget en betydelig mengde videojournalistikk samt en voksende aktivitet innenfor direktestrømming og podkastproduksjon i samarbeid med tredjeparter.
I 2017 startet OBM samarbeid om journalistikk med andre fagblader. OBM produserer årlig 200-300 artikler og reportasjer i dette samarbeidet med andre publikasjoner.
OBM har rammeavtaler og prosjektkontrakter med i underkant av 20 journalister, fotografer, formgivere og markedsførere. Samlet leverer og fakturerer deltagerne journalistikk og multimedial produksjon som, medregnet investering i form av egeninnsats og innovasjon, tilsvarer 5-6 årsverk.
Noen punkter fra OBMs historie:
Deltagerne i OBMs nettverk består av frilansere med rammeavtale og oppdragskontrakt med OBM. Over 30 frilansere har vært engasjert i ulike perioder i løpet av de 13 årene siden publiseringsvirksomheten ble startet. Oppdragene via OBM har bidratt betydelig til frilansernes samlede virksomhet. I 2023 har OBM avtaler med hovedsakelig følgende journalistiske leverandører og bidragsytere, eksperter på nettdrift og utvikling, markedsførere og leverandører av administrative tjenester, flere med base utenfor Oslo:
I tillegg har OBM tidvis inntak av unge talenter som ønsker å prøve seg på journalistikk, eksempelvis ved praksisplasser for journaliststudenter ved Høyskolen Kristiania og arbeidstrening som journalist i samarbeid med NAV. Flere av disse har hatt avtaler om levering av journalistikk etter praksisperiode. OBMs redaktør har vært ansvarlig for opplegg og gjennomføring av undervisningsprosjekter journalistikk både ved Høyskolen Kristiania, BI og Gimlekollen i perioden 2010-2020. Flere av OBMs øvrige underleverandører har også vært hentet inn som forelesere og veiledere.
I styret for OBM er styreleder Magne S. Otterdal og styremedlemmene Geir Terje Ruud, Tellef Øgrim, Erlend Lappegard - Gorm K. Gaare (vara) Lillian Olsen (vara). OBM har totalt 18 aksjonærer, hvorav den største aksjonæren, Otterdal Media & Gard, har ca. 29 prosent.
(Oppdatert juli 2023)