Forsiden

:KORONABUTIKK: Smarte apputviklere gjør butikk med forenkling av smittesporing

:KORONABUTIKK: Smarte apputviklere gjør butikk med forenkling av smittesporing

Martin Schei og Nicklas Stavnar i Qrona har utviklet en brukervennlig løsning for registrering av fremmøtte barn på trening, gjester til serveringssteder og fremmøtte studenter  på universiteter. Her står de ved registreringen til Silicia teknologiinkubator. Foto: Qrona 

  • I høst er det dukket opp flere løsninger for registrering av besøkende med tanke på smittesporing. Oppstartsselskapet Qrona skjøt blink da Norges idrettsforbund valgte deres løsning og nå tilbyr den gratis til alle norske idrettslag. 

Claude R. Olsen

  

Det gikk lynraskt fra idé til gjennomslag hos Norges friidrettsforbund (NIF). Da barneidretten tok seg opp igjen etter skoleferien, manglet stadig en løsning for å registrere hvilke barn som deltok på treningen. Venner av IT-utvikler Martin Schei i Re lurte på hvorfor. Det fikk IT-utvikleren til å kaste seg rundt og i løpet av en helg hadde han en basisversjon klar.  

  

Qrona var født. Den var enkel å bruke og benyttet Vipps til å identifisere personen som registrerte seg. Vipps er nemlig mer enn en betalingsløsning. Selskapet har åpnet for at andre bedrifter kan bruke Vipps Logg til sikker identifisering gjennom et såkalt API. 

  

  • NORGES IDRETTSFORBUND 

  

Vipps oppdaget at Schei brukte deres API og tok kontakt med tilbud om samarbeid. Vipps syntes løsningen var så god at de i sin tur kontaktet Norges Idrettsforbund. NIF ble begeistret og bestemte seg for å tilby Qrona gratis til alle idrettslag i Norge. 

  

Etter få uker har systemet fått 75.000 registreringer. NIF har nå overtatt eierskapet til akkurat denne løsningen mens Qrona drifter plattformen. 

  

  • HJEMVENDT VESTFOLDING 

  

Da Schei så at løsningen tok av, etablerte han selskapet Qrona AS og fikk med seg Nicklas Stavnar som daglig leder. Stavnar hadde tatt spranget ut av Oslo og landet i Tønsberg etter flere år i Schibsted. Det ferske selskapet holder til i Silicia Vestfold teknologiinkubator på Bakkenteigen i Borre. Der får de bistand til de mange praktiske utfordringene i et oppstartsselskap. Schei var i Silicia-miljøet allerede som student. 

  

Stavnar og Schei så raskt at mange andre enn idrettslag hadde behov for en enkel registreringsløsning, og laget en kommersiell versjon. 

  

– Vi har kunder som serveringssteder og finansforetak, og innenfor rekruttering og reiseliv.  

Potensialet ligger egentlig hos alle som har behov for å ha kontroll på hvem som har vært hvor, sier Stavnar.  

  

En av de første installasjonene utenom idretten var Silicia Vestfold teknologiinkubator og Universitetet i Sør-Norge på Bakkenteigen.  

  

Qrona har også fått napp hos en bakerikjede i Trondheim og en restaurantkjede i Oslo. 

  

  • SLIK VIRKER DET 

  

En bedrift går inn på Qronas hjemmeside qrona.no, velger abonnement, registrerer organisasjonsnummer eller firmanavn og bekrefter med Vipps. Deretter kan bedriften laste ned egne plakater med QR-kode som de kan henge opp i kafeen eller resepsjonen.  

  

Når gjesten kommer inn på kafeen, scanner hun QR-koden med mobilen og blir automatiske sendt videre til sin Vipps for å bekrefte identiteten. Hun trenger ikke taste noe informasjon. Navn og telefonnummer henter Qrona fra Vipps.  

  

Gjestedataene blir lastet opp til en kryptert server hos Qrona som lagrer dataene i fjorten dager før de slettes. Bedriftene får ikke se disse dataene. De får bare vite hvor mange som har sjekket inn. 

  

– Dataene hentes bare ut dersom helsemyndighetene eller kommunlegen henvender seg til oss for å få data til smittesporing, sier Stavnar. 

  

Utvikleren Martin Schei sier at Qrona er den eneste løsningen på markedet som sverger til å kun å tillate registreringer med Vipps.  

 

– Dette er en rimelig og enkel måte å sikre en høy datakvalitet på. Det viktigste med disse tjenestene, utover at de er brukervennlige for sluttbruker, er at de gjør kommunens smittesporingsarbeid så nøyaktig som mulig, sier Schei. 

 

  • INVESTORER 

  

Qrona AS er fortsatt registrert som eid av Arntzen De Besche Advokatfirma AS, men det er bare midlertidig. Bakgrunnen er at Silicia teknologiinkubator har kontakt med advokatfirmaet som sitter på en rekke tomme selskaper. Dermed kan oppstartselskaper komme raskere i gang. I Qronas tilfelle har det likevel tatt tid. 

  

– Sett i ettertid kunne vi like gjerne registrert selskapet direkte i Brønnøysund. Det går fort å opprette et selskap, sier Stavnar. 

  

Største aksjonær er Martin Schei som hadde ideen. Den første investoren som tente på ideen, er Microtech Innovation AS. Det er et kommersialiseringsselskap for teknologi som er tilknyttet Silicia Vestfold teknologiinkubator. Stavnar er også på vei inn på eiersiden.  

  

  • KONKURRANSEN 

  

Det er flere løsninger for registrering som har kommet på markedet etter sommeren. 

  

Adapted AS har utviklet I’m here, en løsning der gjesten kan registrere seg via Vipps, SMS eller en app.  

  

ME Data AS i Trondheim har utviklet SafeSpot for besøksregistrering og smittesporing. Gjester kan velge blant tre ulike registreringsalternativer i tillegg til Vipps. 

  

Ordr har laget en løsning der gjesten skanner en QR-kode for å få opp menyen, bestille mat og betale med Vipps eller bankkort. I prosessen registreres gjesten for eventuell senere smittesporing. 

  

Flere slike kombinerte løsninger er underveis.