Forsiden

:FAKTISK: Brennevin til alle under spanskesyken

Jens-Reidar Larsen fra Tromsø ble kanskje inspirert av det spesielle tiltaket under spanskesyken.  Han etablerte sitt kjente cognacmerke i 1926, etter å ha startet cognac-karrieren midt under spanskesyken. Han flyttet til Bordeaux i 1919, 24 år gammel, for å jobbe med vin og brennevin. Han hadde opprinnelig planer om å bli i Bordeaux, men slo seg etter hvert ned i byen Cognac da hans lidenskap for konjakk økte. Han arbeidet først for konjakkhuset Prunier, der han bl.a. solgte konjakk til norske apotek. Senere kjøpte han det lille konjakkhuset Joseph Gautier (1926), og lanserte sitt eget merke; Larsen. Helt fra starten av brukte han vikinger i markedsføringen. Slagordet var da også «Le Cognac des vikings». Han produserte også akevitt i starten, etter en gammel norsk oppskrift, men denne drikken falt ikke i smak hos franskmennene.

Jens-Reidar Larsen fra Tromsø ble kanskje inspirert av det spesielle tiltaket under spanskesyken.  

  • Forskjell på myndighetenes tiltakspakker før og nå.  OBM føyer til en fri faktafri spekulasjon om den norske cognac-gründeren Jens-Reidar Larsen ble inspirert av tiltaket.  Fakta er at han kom til Frankrike midt under spanskesyken og startet cognacbrandet i 1926.


 
  • I høst er det dukket opp flere løsninger for registrering av besøkende med tanke på smittesporing. Oppstartsselskapet Qrona skjøt blink da Norges idrettsforbund valgte deres løsning og nå tilbyr den gratis til alle norske idrettslag. 
 
  • Mandag 9. november 2020 er det på an igjen i Oslo.  For andre gang på åtte måneder stenges byen ned i en desperat kamp mot den nye smittebølgen.
 
  • Markedet for digitale legetjenester har gått i været under koronakrisen.  Helseforsikring er en viktig driver av pasienter til de digitale legene.

 

**>> Er "AVLYST" det eneste alternativet til bedriftens julebord?