Forsiden

:FAKTISK: Brennevin til alle under spanskesyken

Jens-Reidar Larsen fra Tromsø ble kanskje inspirert av det spesielle tiltaket under spanskesyken.  Han etablerte sitt kjente cognacmerke i 1926, etter å ha startet cognac-karrieren midt under spanskesyken. Han flyttet til Bordeaux i 1919, 24 år gammel, for å jobbe med vin og brennevin. Han hadde opprinnelig planer om å bli i Bordeaux, men slo seg etter hvert ned i byen Cognac da hans lidenskap for konjakk økte. Han arbeidet først for konjakkhuset Prunier, der han bl.a. solgte konjakk til norske apotek. Senere kjøpte han det lille konjakkhuset Joseph Gautier (1926), og lanserte sitt eget merke; Larsen. Helt fra starten av brukte han vikinger i markedsføringen. Slagordet var da også «Le Cognac des vikings». Han produserte også akevitt i starten, etter en gammel norsk oppskrift, men denne drikken falt ikke i smak hos franskmennene.

Jens-Reidar Larsen fra Tromsø ble kanskje inspirert av det spesielle tiltaket under spanskesyken.  

  • Forskjell på myndighetenes tiltakspakker før og nå.  OBM føyer til en fri faktafri spekulasjon om den norske cognac-gründeren Jens-Reidar Larsen ble inspirert av tiltaket.  Fakta er at han kom til Frankrike midt under spanskesyken og startet cognacbrandet i 1926.


 
  • Etter en budrunde med 13 konkurrenter trakk Møller Eiendom det lengste strået i kampen om det gamle Deichmanske Bibliotek.  Kommunen fikk over fire ganger verdien de anslo da bygningsmassen ble lagt ut.
 
  • Finanstilsynet frykter for følgene av en flukt fra rekordlave obligasjons- og innskuddsrenter. Nå varsles det «særskilt oppmerksomhet» mot markedsføring av alternative spareprodukter. 
 
  • Markedet for digitale legetjenester har gått i været under koronakrisen.  Helseforsikring er en viktig driver av pasienter til de digitale legene.
 
  • Næringslivet blir hardt rammet av koronaviruset. Men samtidig kan bedriftslederne sette i gang flere tiltak for å redusere faren for at egne ansatte blir smittet, og at færre i samfunnet blir smittet.
  • :BLOG: In collab with @enrichyour_mind, I documented the "new norm" of this Pandemic life, which you all might relate to some extent. As the project demanded to show two contrasting daily routines of our lives during the pandemic times. In the video below, you will see some days where I am super productive and some days where I find no motivation to move or cook. The motto behind is to remind oneself not to be hard when you feel unproductive, take a break when you are less motivated.