Forsiden

"Mange fikk et “spark i ræva” til å ta kontakt for å få en status på sin egen økonomi."

"Mange fikk et “spark i ræva” til å ta kontakt for å få en status på sin egen økonomi."

MANGE SPØRSMÅL: – Både en forventet renteøkning, boligpriser og et aksjemarked som har hatt en sterk vekst det siste året er spørsmål som går igjen hos våre kunder når de kontakter bankens autoriserte økonomiske rådgivere, ifølge Eldar Rønning i SpareBank 1 SMN. (Foto: SMN)

  • Privatøkonom Eldar Rønning i Sparbank 1 SMN mener pandemien har gitt mange kunder "et spark i ræva" for å rydde opp i privatøkonomien.  Sommeren 2021 startet Finans Norge og NAV en felles offensiv for å hjelpe de som ikke får endene til å møtes.  Les hele saken som OBM har skrevet for Finansfokus her!

Magne S. Otterdal. 

Myndighetenes og finansnæringens felles fremstøt gjøres under erkjennelsen av at over 100 000 nordmenn har alvorlige privatøkonomiske problemer akkurat nå, og at antallet som står i fare for å bli personlig ruinert vil øke kraftig som følge av rekordhøy ledighet og ventede renteøkninger. 

 

TA KONTAKT: Finans Norge-sjef Idar Kreutzer og NAV-sjef Hans Christian Holte ber folk med økonomiske utfordringer ta kontakt med rådgivere jo før jo heller. (Foto: Finans Norge / NAV)

NAV-sjef Hans Christian Holte og Finans Norge-sjef Idar Kreutzer har mobilisert de over 6 000 autoriserte rådgiverne i bankene og 400 rådgiverne på NAV-kontorene. Holte og Kreutzer konstaterer at mange gjennom koronapandemien har fått “et ufrivillig nært forhold til både NAV og banken”. 

– For mange kan situasjonen virke håpløs, og de gjør alt for å håndtere det alene. Noen knytter også skam til betalingsvansker. Det kan gjøre situasjonen enda tøffere, skriver Holte og Kreutzer i en felles kronikk. 

Forebygging er stikkordet for den felles offensiven som nå har startet. Ifølge Holte og Kreutzer er hjelpemidlene mange for å møte de som har trøbbel med å få endene til å møtes, men det forutsetter at man tar tak i problemene i tide. 

– Det er bedre og billigere å forebygge økonomiske problemer enn å reparere, skriver Holte og Kreutzer i sin felleskronikk. 

  • SPARK I RÆVA

Privatøkonom og tidligere eliteløper i langrenn Eldar Rønning i SpareBank1 SMN meldte i saken for Finansfokus at det har vært mye å gjøre for de autoriserte finansrådgiverne i banken før sommerferien. Banken ansetter nye rådgivere, og det satses spesielt rundt Ålesund der det er stor kundetilgang. 

Rønning skriver at de digitale rådgivningsmøtene forenkler kontakten med banken for kundene. De kan avtale et digitalt møte og slippe å dra til banken fysisk når de ikke må. Selv om det har gått bedre enn fryktet under nedstengningen, har mange kunder hatt et behov for et generelt rådgivningsmøte og en fot i bakken om sin privatøkonomi. 

– Usikkerheten som pandemien skapte førte nok til at mange fikk et “spark i ræva” til å ta kontakt for å få en status på sin egen økonomi, skriver Rønning og legger til at en enkel ting som bufferkonto er noe som mange flere nå ser viktigheten av.