Forsiden

>> LØNNSOMHET OG FAKTA I FOKUS PÅ OSLO MEDIA MEETING

>> LØNNSOMHET OG FAKTA I FOKUS PÅ OSLO MEDIA MEETING

Ernst-Jan Pfauth kommer til Oslo Media Meeting og forteller om den nyskapende og lønnsomme nederlandske publikasjonen De Correspondent.

[konferanse] En rykende fersk rapport fra en av verdens fremste kapasiteter på faktasjekk blir presentert på Oslo Media Meeting torsdag 17. august 2017.

Det store spørsmålet er: Virker faktasjekk? Har grundig, gjennomresearchet journalistikk samme gjennomslagskraft som løgnhistorier, eller er slaget tapt?

Jane Elizabeth fra American Press Institute i Arlington, USA,  har publisert en grundig analyse av temaet, og hun vil redegjøre nærmere for funnene i rapporten «Improving accountability reporting: How to make the best of journalism better for audiences».

 

Jane Elizabeth, American Press Institute.

Det er tredje gang Oslo Media House arrangerer Oslo Media Meeting.  Utvikling og nyskaping i journalistikk og publisering er hovedtema for de årlige konferansene, hvor toppfolk fra inn og utland deler kunnskap om hva som kan bidra til å utvikle mediesektoren videre inn i fremtiden.

  • De som lykkes

-  Vi ser hva som preger de som lykkes med helt nye prosjekter og vi ser hva som skjer når mer etablerte mediebedrifter klarer å skape en kultur for nyvinninger - og nye produkter som fenger ferske lesere, sier styreleder Geir Terje Ruud i Oslo Media House.  Han er selv i full gang som utviklingsdirektør i Norsk Telegrambyrå.

Han er primus motor for det årlige Oslo Media Meeting, som med et internasjonalt tilsnitt har engelsk som møtespråk.  Også for ledere og beslutningstakere i næringslivet vil Oslo Media Meeting by på inspirerende og innsiktsfulle foredrag om utviklingen i medieuniverset.

Geir Terje Ruud, utviklingsdirektør i NTB og styreleder i Oslo Media House.

Ruud og arrangørteamet er trygg på at delegatene får god valuta for pengene.  Selv for investorer som ønsker å satse på mediesektoren kan det være nyttig bakgrunn å høre på eksempelvis redaktør og gründer Ernst-Jan Pfauth fra nederlandske De Correspondent.

- Ernst-Jan Pfauth har klart å skape det mediet mange ønsker å jobbe med. På to-tre år har de klart å skape et ekstremt lønnsomt nettsted, mangedoblet staben og står nå med store muligheter for å vokse videre, sier han.

  • - Hva er det de har gjort?

- De Correspondent skriver om de store temaene som preger vår tid, men som ikke nødvendigvis er i det absolutte nyhetsbildet akkurat nå. De driver med «slow journalism», og tar seg bedre tid og går dypere inn i materien enn det andre gjør. Når noen skriver om været, skriver de om klima, forklarer Ruud.

- Vi vil vise at det er mulig å lage innhold for unge og å lykkes med oppstartsprosjekter. Det skjer store, gode og spennende ting både i store og små organisasjoner når folk får spillerom for sine initiativ, sier Ruud.

Møt på Oslo Media Meeting: Lina Timm, Sakhr al-Makhadi, Marit Rødevand, Jon Espen Ingvaldsen.

Også  Sakhr al-Makhadi, redaktør forAJ+ sin dekning av Midt-Østen ventes å gi nytteinformasjon for de fremmøtte på toppen av Skippergata 22 torsdag 17. august.

- AJ+ og moderkanalen Al Jazeera er under sterkt politisk press fra Saudi Arabia. Likevel kommer Sakhr hit for å snakke om hvordan kanalen driver intern gründertenkning for å skape en mobiltjeneste som treffer et yngre publikum enn TV-kanalene.

Vi får høre Lina Timm fra Bayern Media Lab i Munchen fortelle om hvordan tyskerne får i gang nye mediestartups.  Robotiseringen i mediesektoren skaper også nye selskaper, eksemplifisert på møtet med Marit Rødevand og Espen Ingvaldsen i Tromdheim-firmaet Mito.  Selskapet som utvikler kunstig medieintellingens flytter høsten 2017 til New York, både for å komme videre i utviklingen og finne bedre tilgang til investorkapital.

  • Kampen om de unge

Oslo Media Meeting vier også betydelig oppmerksomhet til hvordan nå frem til den mest utfordrende gruppen mediekonsumenter:  Barn, ungdom og målgruppen 18-30.

VG har satset stort på Snapchat,  og Camilla Brække vil avsløre hvordan VG klarte å nå 200 000 snapchatbrukere i løpet av en dag.    Ingvild Rugland fra Bergens Tidende vil gå i detalj om hvordan de tradisjonsrike Schibsted-avisen i vest har kapret de aller yngste leserne med publisering i BT Junior.

Møt på Oslo Media Meeting: Magnus Rodahl, Ingvild Rugland, Camilla Brække, Nils Ketil Andresen.

Daglig leder Nils Ketil Andresen i Nordic Screens forteller om hvordan nye, unge aktører skaper publiseringsøkonomi på Youtube og andre videokanaler.  Næringslivet begynner å se nye muligheter for å nå frem med budskap gjennom populære, unge videobloggere.  

Livestreaming er også blitt en kraftig voksende mediesektor i mylderet av publiseringskanaler.  Formidling av sport er ett eksempel, og inititativtakerne til det norske nettstedet http://volleystream.no har klart å skape en livekanal som formidler kamper bra volleyballserien på direkten.  Magnus Rodahl fra NTNU har skapt kanalen sammen med en håndfull ildsjeler med interesse for sporten i tillegg til høy digital kompetanse. Rodahl vil gi en nærmere redegjørelse for prosjektet på Oslo Media Meeting.