Forsiden

>> KAHOOTBRUKEN VOKSTE 75 PROSENT I 2017

[pressemelding]  Nytt år, nye høyder, melder Kahoot! ved passering av 70 millioner månedlige, unike brukere. Men hvor mange akkumulerte brukere hadde tjenesten ved utgangen av 2017? Klikk og svar!

Kahoot! melder om kraftig vekst i 2017. Er nå verdens raskest voksende merkevare innen læring, har passert 1,6 milliarder spillere siden oppstarten, og har blitt spilt i alle land i verden! 1,8 millioner av selskapets 70 millioner månedlige, unike brukere (MAUs) er fra Norge, Kahoot!’s hjemland. 

Veksten til selskapet er på 75% i 2017 sammenlignet med året før. Mer enn 1,6 milliarder spillere* har deltatt i en kahoot siden oppstarten i 2013. Dette gjør Kahoot! til en av verdens største læringsplattformer i barne- og ungdomsskolen (K-12), og til et av de raskest voksende læringsverktøy for opplæring i bedrifter.

I en ny studie publisert av EdWeek Market Brief plasserte Kahoot! seg på 5. plass blant de 40 mest populære digitale læringsverktøy i amerikanske klasserom, basert på bruksdata fra verdens mest populære browser. I evaluerings-kategorien (assessment category) gikk Kahoot! helt til topps, foran kjente verktøy som Google Classroom, Google Docs, Wikipedia og YouTube. 
Kahoot! brukes i dag i en rekke ulike settinger, som i klasserom i barne- og ungdomsskolen, på universitet og høyskoler, i bedrifter, i sosiale settinger og på store, kulturelle arrangementer. Kahoot!s mål og visjon er å bringe magiske læringsøyeblikk til alle, uansett alder eller kontekst, ved å gjøre spillbasert læring gøy og engasjerende.

Noen konkrete vekst-tall fra Kahoot! i 2017:

  • Av 70 millioner månedlige, unike brukere (MAUs) er 42 millioner (69%) i USA. 1,8 millioner MAUs finner man i Norge, Kahoot!s hjemland.
  • 47% av alle lærere i USA brukte Kahoot! i 2017.
  • Mer enn 50% av alle elever i barne- og ungdomsskolen i USA bruker Kahoot! hver måned.
  • Kahoot! har 1 million bedriftsbrukere, hvorav 25% jobber i Fortune 500-selskaper. Bruken av av Kahoot! innen bedrifter har vokst med 100% i 2017 sammenlignet med året før.
  • Siden lanseringen i 2013 har 1,6 milliarder spillere* deltatt i en kahoot. 1 milliard av disse er i USA og 32,2 millioner i Norge.
  • Kahoot! Studio, som tilbyr pensumtilpassede spill for barne-, ungdomsskolen og videregående skole, passerte 13 millioner spillere kun 4 måneder etter lanseringen 30. August 2017.
  • Det finnes nå 51 millioner kahoot-spill tilgjengelig, med en 84% vekst i 2017 sammenlignet med året før.
  • Mer enn en tredjedel av alle nordmenn spilte Kahoot! i Desember 2017.
  • Med 42 millioner månedlige, unike brukere i USA, er Kahoot! nå den største, norske appen i USA. 

 

… og noen “fun facts”:
 

  • 3,3 kahoots blir startet hvert sekund, 200 hvert minutt. 240 spørsmål blir besvart hvert sekund, 14.400 hvert minutt.
  • Siden lanseringen har Kahoot! Blitt spilt i alle land i verden (basert på FN sin godkjente oversikt over land i verden)
  • Mer enn 100.000 brukergenererte videoer med Kahoot!’s velkjente musikk er lastet opp på YouTube.
  • Mer enn 100.000 Kahoot! Memes sirkulerer på nettet
  • Med Kahoot!s totale spillertall på 1,6 milliarder, seiler Alf Inge Wang, Kahoot!s oppfinner og komponisten bak Kahoot! musikken, opp blant de mest avspilte, norske artistene gjennom tidene, i godt selskap med navn som A-Ha, Kygo og Alan Walker.

 

“Jeg kunne ikke vært mer stolt av å dele veksttallene våre for 2017”, sier Erik Harrell, CEO i Kahoot!. “Målet vårt er selvsagt å holde det gode momentumet inn i 2018.”

“2017 var et veldig viktig år for oss, med lanseringen av Kahoot! Studio for lærere og elever, Kahoot! Plus for bedrifter og organisasjoner og ikke minst en helt ny mobilapp som både lærere, elever, studenter og bedriftsbrukere har trykket til sitt hjerte. Vi er ydmyke og og takknemlige over hvor mange som bruker Kahoot! til å spre glede og engasjement over hele verden, og vi kommer til å fortsette å ha fokus på å skape magiske læringsøyeblikk også i 2018.”

Om Kahoot!
 

Siden oppstarten i 2013 har læringsplattformen Kahoot! utviklet seg fra en norsk teknologi til et globalt, popkulturelt fenomen. Plattformen har nå over 70 millioner månedlige, unike brukere (MAUs) og et bibliotek med mer enn 51 millioner læringsspill (kahooter). Spillene er produsert, delt og spilt av brukere i mer enn 200 land. Kahoot!s mål og visjon er å bringe magiske læringsøyeblikk til alle, uansett alder eller kontekst, ved å gjøre spillbasert læring gøy og engasjerende. Kahoot! er et globalt selskap med kontorer i Oslo, London, Austin og Palo Alto. Du finner oss også på kahoot.com.

 

Let’s play! 
Pressekontakter:
Falguni Bhuta (Global)
falguni@kahoot.com
Sean D’Arcy (Norge)
sean@kahoot.com 

*Totalt antall deltakere/spillere (ikke unike).

>>> Hvordan kom gründerne på navnet Kahoot?