Forsiden

Oslo Business Memo

Oslo Business Memo
Oslo Business Memo - Oslo Business Memo

Oslo Business Memo ble etablert i 2010 med et mål om å utvikle undersøkende og analytisk journalistikk med lokal vinkling på næringsliv, forvaltning og nyskapning i hovedstadsområdet.

2 - Hvem er målgruppen for Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memos målgruppe er alle, både nasjonalt og internasjonalt, som er opptatt av økonomi og næringsliv lokalt i Osloregionen. Våre lesere befinner seg i virksomhetene, akademia, forskning, organisasjoner, politikk mv.  

3 - Hva er drivkraften for å lage Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo praktiserer entreprenørskap bygget på høy journalistisk kompetanse. Publiseringsvirksomheten er tuftet på erfaring fra de etablerte mediehusene, kombinert med smart og kostnadseffektiv utnyttelse av ny medieteknologi. Teknologiske endringer har gjort det mulig å etablere og drive frem bærekraftige, små virksomheter innenfor publiseringssektoren, som alternativ til de store konsernene.

4 - Hvem lager Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo AS drives av et nettverk av erfarne journalister, fotografer, formgivere, markedsførere og ledere - hvorav flere er eiere i aksjeselskapet. 

5 - Hvilke andre produkter lager Oslo Business Memo?

- I tillegg til Oslo Business Memos nett- og papirutgaver har vi utviklet og gjennomført prosjektbaserte magasiner og rapporter, blant annet Oslo Innovation Magazine (2012/2013), BioVerdi-rapporten (2014), Blue Frontier Magazine (2012-2014), Oslo Medtech Magazine (2011-2014). Gjennom OBM Nettkringkasting lages livestreamsendinger og videoproduksjoner, blant annet for Riksmålsforbundet (2013-2016) og Klimastiftelsen (2015-2016).

6 - Hvem får Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo er tilgjengelig på nett for betalende brukere vi abonnement eller sms-innlogg. Våre papirutgaver er blitt distribuert adressert bl.a. til total 30 000 daglige ledere i Oslo og Akershus.  De samme utgavene er distribuert som pdf på nett linket med et nyhetsbrev som pt går til vår epostadresseliste på ca 3500 mottagere. 

7 - Hvilke tall gjelder for Oslo Business Memo? 

- I 2016 har elektroniske OBM-publikasjoner i pdf vært lest tilsammen 21 000 ganger med over 2,5 millioner sidevisninger (tall på issuu.com/businessmemo).  På nettsiden er ca 2 000 brukere innom per måned, med rundt 100 000 sidevisninger. OBM-magasiner er blitt trykket i "mikro-opplag" og distribuert bl.a. på konferanser og møter innenfor næringsliv, økonomi og politikk. I 2015 hadde magasinet et papiropplag på 10 000 eksemplarer. Tall for OBM-sidene på sosiale medier er: Twitter 800+ følgere og facebook 3600+  følgere. Aktiviteten øker også på andre sosiale flater, som LinkedIn.  I 2016 utvikler OBM nye produkter, digitalt og analogt.

8 - Hvilke nøkkelpersoner er knyttet til Oslo Business Memo?

- I kjernen av OBM-nettverket finner du profesjonelle journalister og redaksjonelle ledere med lang fartstid som nøkkelmedarbeidere i Dagens Næringsliv, NRK, TV2 og VG. Yngre krefter har også knyttet seg til nettverket med bidrag til å utvikle konseptet videre.  Vårt tilholdssted er Oslo Media House, et kontorfellesskap i Skippergata 26 i Oslo som ble etablert høsten 2014. 

9 - Hva motiverer OBM-nettverket?

- Vår drivkraft er en klokkertro på at journalistikken vil oppleve fornyet oppsving,  etterspørsel og bærekraft mens bransjemessige stormkast ryster de tradisjonelle medienes tankesett og forretningsmodeller.  Ikke minst er det et stort behov for uavhengig dekning av den hurtig voksende økonomien i Osloregionen. 

10 - Hvilken betydning har Oslo Business Memo i mediebildet?

- Vi mener, på bakgrunn av egne erfaringer og kompetanse, at nye smarte publiseringsmodeller for journalistikk kan utprøves vel så effektivt av små gründervirksomheter som i de store mediekonsernene.  I 2014 introduserte OBM sms-betaling av enkeltsaker - som alternativ til fullt abonnement.  Dette er en populær mulighet for de som ønsker å lese en spesiell artikkel uten å måtte gå via fullt abonnement, og tendensen er at flere foretrekker å betale enkeltartikler.