Forsiden

Q&A : 10 ting verd å vite om OBM

Lurer du på hva Oslo Business Memo er? Les disse 10 infopunktene!

1 - Hva er Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo ble etablert i 2010 med et mål om å utvikle undersøkende og analytisk journalistikk med lokal vinkling på næringsliv, forvaltning og nyskapning i hovedstadsområdet.

2 - Hvem er målgruppen for Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memos målgruppe er alle, både nasjonalt og internasjonalt, som er opptatt av økonomi og næringsliv lokalt i Osloregionen. Våre lesere befinner seg i virksomhetene, akademia, forskning, organisasjoner, politikk mv.  

3 - Hva representerer Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo praktiserer entreprenørskap bygget på høy journalistisk kompetanse. Publiseringsvirksomheten er tuftet på erfaring fra de etablerte mediehusene, kombinert med smart og kostnadseffektiv utnyttelse av ny medieteknologi. Teknologiske endringer har gjort det mulig å etablere og drive frem bærekraftige, små virksomheter innenfor publiseringssektoren, som alternativ til de store konsernene.

4 - Hvem lager Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo AS drives av et nettverk av erfarne journalister, fotografer, formgivere, utviklere, markedsførere og ledere - hvorav flere er eiere i aksjeselskapet. 

5 - Hvilke andre produkter og tjenester lager Oslo Business Memo?

- Vi anser oss som et multimediahus, og vi bidrar med journalistikk og formidling i samarbeid med eksterne oppdragsgivere. Det gjør vi spesielt på flere områder, som live videoproduksjon, mojo, foto, artikkelproduksjon mv. I tillegg til Oslo Business Memos nett- og papirutgaver har vi utviklet og gjennomført prosjektbaserte magasiner og rapporter i det journalistiske konseptet OBM Story, blant annet de fem Parat-magasinene, Oslo Innovation Magazine, BioVerdi-rapporten, Blue Frontier Magazine, Oslo Medtech Magazine. Gjennom OBM Nettkringkasting produseres livestreamsendinger og videoproduksjoner, og vi har formidlet en rekke møter og eventer på direkten - blant annet for IKT Norge, Universitetet i Oslo, Norsk Redaktørforening, Fagpressen, Cappelen Damm, Nansenskolen, Norsk Lektorlag, Riksmålsforbundet, Klimastiftelsen,  Elektroforeningen, Nelfo, Blindeforbundet, KPMG, Helsedirektoratet, TEDxOslo mm.  Vi jobber også med å bygge opp aktiviteter med podcast og podstream.

6 - Hvem får Oslo Business Memo?

- Oslo Business Memo er tilgjengelig på nett for betalende brukere som årsabonnement eller sms-innlogg. Våre papirutgaver er blitt distribuert adressert bl.a. til total 30 000 daglige ledere i Oslo og Akershus.  De samme utgavene er distribuert som pdf på nett linket med et nyhetsbrev som pt går til vår epostadresseliste på ca 3500 mottagere. Vi lager også spesialutgaver for konferanser og møter, basert på det journalistiske innholdet i OBM.

7 - Hvor finner jeg Oslo Business Memo? 

- Oslo Business Memo finnes i tillegg til egen nettside på Facebook, Linkedin, Twitter, Vimeo, Youtube, Ustream. Vi tester i 2017 ut en bot på Messenger som vil gjøre sjekking av våre saker og sider enda enklere.

8 - Hvilke nøkkelpersoner er knyttet til Oslo Business Memo?

- I kjernen av OBM-nettverket finner du profesjonelle journalister og redaksjonelle ledere med lang fartstid som nøkkelmedarbeidere i bl.a. Dagens Næringsliv, NRK, TV2,VG, Teknisk Ukeblad mm. Yngre krefter har også knyttet seg til nettverket med bidrag til å utvikle konseptet videre.  Vårt tilholdssted er Oslo Media House, et kontorfellesskap i Skippergata 26 i Oslo som ble etablert høsten 2014. 

9 - Hva er drivkraften for å lage OBM?

- Vår drivkraft er en klokkertro på at journalistikken vil oppleve fornyet oppsving,  etterspørsel og bærekraft mens bransjemessige stormkast ryster de tradisjonelle medienes tankesett og forretningsmodeller.  Ikke minst er det et stort behov for uavhengig dekning av den hurtig voksende økonomien i Osloregionen. 

10 - Hvilken betydning har Oslo Business Memo?

- Nye smarte publiseringsmodeller for journalistikk kan utprøves vel så effektivt av små mediegarasjer som i de store mediehusene.  Eksempelvis introduserte vi allerede i  2014  sms-betaling av enkeltsaker - som alternativ til fullt abonnement.  Dette er en populær mulighet for de som ønsker å lese en spesiell artikkel uten å måtte gå via fullt abonnement, og tendensen er at flere foretrekker å betale enkeltartikler. Først flere år senere har de store aktørene startet med pay per story!

Med ønske om god og nyttig bruk av Oslo Business Memo!

Magne Otterdal

Publisher og ansvarlig redaktør.

Kommentarer

Logg inn eller opprett brukerkonto for å kommentere.